Dit Vind Ik Ervan!
Interview Hettie Bierlee, kwaliteitsadviseur en voorzitter werkgroep Dit Vind Ik Ervan!
De werkgroep Dit Vind Ik Ervan! is ongeveer zeven jaar geleden opgericht, nadat Triade Vitree Dit Vind Ik Ervan! koos als cliëntervaringsinstrument. Na drie jaar besloot de werkgroep de kernboodschap van Dit Vind Ik Ervan!, namelijk een onderzoekende dialoog, weer centraal te stellen. De werkgroep bestaat uit een kwaliteitsadviseur, een trainer Dit Vind Ik Ervan!, een medewerker van het primaire proces, een manager, een gedragsdeskundige, de manager Training en Opleiding en de directeur Volwassenen. Initiatieven van de werkgroep omvatten workshops, herhaaltrainingen, en een geplande masterclass voor managers over het benutten van Dit Vind Ik Ervan!-uitkomsten.
Cliënten zijn over het algemeen het meest ontevreden over het thema 'Lijf'
In 2023 richtte de werkgroep zich op het vergroten van de bekendheid en het belang van Dit Vind Ik Ervan! onder medewerkers. Tot op heden is ongeveer de helft van de medewerkers getraind. Het voeren van onderzoekende dialogen zorgt ervoor dat cliënten zich gehoord voelen en dat medewerkers nieuwe wensen en dromen van cliënten kunnen ontdekken. Het benutten van Dit Vind Ik Ervan!-resultaten op locatie- en organisatieniveau blijft echter nog achter, onder meer vanwege beperkingen met betrekking tot het verzamelen van geaggregeerde resultaten uit cliëntdossiers. Desondanks is de werkgroep erin geslaagd handmatig een analyse op organisatieniveau uit te voeren, waaruit een aandachtspunt naar voren kwam: cliënten zijn over het algemeen het meest ontevreden over het thema 'Lijf'.
In 2024 zal de werkgroep zich richten op het vergroten van de bekendheid van Dit Vind Ik Ervan! onder medewerkers, onder meer door nieuwe medewerkers direct bij de onboarding de training te laten volgen en door het aanbieden van een e-learningmodule aan elke medewerker. Daarnaast zal de werkgroep zich richten op het optimaliseren van het gebruik van Dit Vind Ik Ervan!-resultaten, waarbij de geplande masterclass een belangrijke rol zal krijgen.
558 medewerkers getraind
Dit Vind Ik Ervan! Van theorie naar praktische toepassing
Khylane volgde in 2023 de cursus 'Dit Vind Ik Ervan!' en ondervond aanvankelijk moeite met het voeren van bewuste Dit Vind Ik Ervan!-gesprekken met cliënten. In haar team werd besproken dat dergelijke gesprekken ook informeel kunnen plaatsvinden tijdens één-op-één momenten met de cliënt, zonder dat je er voor moet worden gaan zitten. Ze merkte dat het succes van deze gesprekken sterk afhankelijk is van de cliënt.
De resultaten van deze gesprekken worden door de begeleiders opgenomen in het cliëntdossier. Sommige uitkomsten leiden tot het formuleren van doelen in het cliëntplan, terwijl kleinere wensen, zoals een bioscoopbezoek, niet als doelen worden opgenomen. Deze doelen worden vervolgens besproken tijdens de cliëntplanbespreking met de cliënt en diens verwanten. Khylane erkent dat begeleiders soms in een lastige positie verkeren wanneer de wensen van verwanten afwijken van die van de cliënt zelf.
Cliëntplan in Care4
Het schrijven van een cliëntplan is gemakkelijker geworden sinds de implementatie van het nieuwe systeem Care4. Zij vindt het wel lastig dat het Dit Vind Ik Ervan!-formulier niet automatisch gekoppeld is aan het cliëntplan.
Benutten van uitkomsten
Tijdens het gesprek geeft zij ook aan dat nog niet alle nieuwe medewerkers de training hebben gevolgd en dat van de getrainde medewerkers niet iedereen de toepassing nog scherp voor ogen heeft. Het doen van de vervolgcursus in het afgelopen jaar was niet voor iedereen haalbaar vanwege krapte in de teambezetting, maar zou wel wenselijk zijn om weer bewust te worden.
Tot slot geeft Khylane aan dat de uitkomsten niet op regelmatige basis op teamniveau worden benut, omdat het verzameld ophalen van cliëntscores op de leefgebieden niet eenvoudig met één druk op de knop mogelijk is.