Innoveren langs de lijn van zorgtechnologie
Effectievere zorgverlening met behulp van technologie
Binnen onze zorgverlening staan we klaar voor onze cliënten met een variërend aanbod van ondersteuning, van beperkte bereikbaarheid tot continue nabijheid, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De begeleiders zijn toegewijd om op elk moment ondersteuning te bieden, aangepast aan de uiteenlopende zorgvragen en behoeften. Centraal staat de bevordering van zelfstandigheid van de cliënt, met als doel hen te motiveren zoveel mogelijk zelfstandig te handelen.
De inzet van zorgtechnologie is bedoeld om medewerkers te ondersteunen, bijvoorbeeld door administratieve taken over te nemen of de gemoedstoestand van cliënten beter te kunnen monitoren. En het is bedoeld voor cliënten om hen meer eigen regie te kunnen geven. In 2023 zijn enkele nieuwe toepassingen geïntroduceerd; waaronder het gebruik van een tablet op het appartement van de cliënt en het gebruik van sensoren.
Naast het feit dat een cliënt op een aantal gebieden zelfstandiger kan functioneren, helpt het begeleiders om meer ‘los’ te laten en in actie te komen als de cliënt er om vraagt. Met een goede inzet van zorgtechnologie die goed is afgestemd met cliënten en medewerkers levert het voor beide partijen en de organisatie als geheel voordelen op.
In 2024 wordt de visie op innovatie en toepassing van technologie verder ontwikkeld.
Dit systeem zorgt ervoor dat de juiste zorg op het juiste moment wordt geboden, zonder dat begeleiders onnodig hun werk bij andere cliënten moeten onderbreken.
Pilot locatie Noordzijde – Emmeloord: toepassing van zorgtechnologie
In Emmeloord is aan de Noordzijde een complex van 40 nieuwe appartementen geopend. Hoewel pas in een later stadium van de ontwikkeling, is er toch rekening gehouden met de implementatie van essentiële IT-voorzieningen. Dit maakte het mogelijk om in de appartementen zowel tablets te installeren als dwaaldetectiesystemen aan te brengen. De medewerkers die in dit complex zouden gaan werken, werden al vroeg in het planningsproces betrokken. Dit zorgde ervoor dat iedereen voldoende tijd had om vertrouwd te raken met de bediening van de tablets, wat leidde tot een hoge acceptatie tijdens de leerperiode.
Tablet
's Nachts zorgt het Centraal Inluisteren met technologie voor de bewaking van veel cliënten. Overdag ontbreekt zo'n systeem, waardoor cliënten afhankelijk zijn van de aanwezigheid van begeleiders. In wooncomplexen kunnen cliënten een tablet gebruiken om met simpele drukknoppen hulpvragen te activeren, variërend in urgentie. De functies op de tablet zijn aanpasbaar aan de behoeften van de cliënt, inclusief de mogelijkheid voor beeldbellen, wat sommige vragen op afstand afhandelbaar maakt. Dit systeem zorgt ervoor dat de juiste zorg op het juiste moment wordt geboden, zonder dat begeleiders onnodig hun werk bij andere cliënten moeten onderbreken. De installatie van de tablet is ook een gelegenheid om de ondersteuningsbehoeften van de cliënt bij te werken en zijn of haar zelfstandigheid te bevorderen.
Dwaaldetectie
Op de nieuwe locatie Noordzijde in Emmeloord kwam ook een aantal cliënten te wonen waar het risico op wegloopgedrag of dwalen groot is. Omdat we de overige cliënten zo min mogelijk willen beperken in hun vrijheid zijn we een aantal aanpassingen gaan doorvoeren en is technologie ingezet om het risico van weglopen te beperken.
In overleg met de locatiemanager zijn afspraken gemaakt over afsluitbare terrassen, poorten en hekken. Hiermee konden wij het aantal deuren terugbrengen, die voorzien moesten worden van bakens om wegloopgedrag te detecteren.
De cliënten met het risico op weglopen worden met hun toestemming voorzien van een tag. Aan de betrokken begeleiders is gevraagd om een creatieve oplossing te bedenken dat deze tag ook gedragen wordt door deze cliënten. Zodra deze cliënten de binnenste schuifdeuren naderen vanuit de woning wordt de buitenste schuifdeur dicht gehouden en krijgen de medewerkers een signaal via de app dat een cliënt zich bij de schuifdeuren begeeft. Zolang één van deze cliënten bij de binnenste schuifdeur staat kunnen de andere cliënten ook niet naar binnen of naar buiten, om meeliften te voorkomen.
Big Data
Omdat het een digitaal platform is, wordt er veel data verzameld. Deze data kan gebruikt worden om analyses te maken over zorginzet. Welke vragen komen binnen, hoe lang moet een cliënt wachten, etc. Door middel van deze data kan het zorgproces worden geëvalueerd en verbeterd.