Netwerkparticipatie

Gezinnen, familie, vrijwilligers, buren, wijk- of dorpsbewoners willen we nog meer betrekken bij de zorg. Door te helpen of er gewoon te zijn, maken zij het leven van cliënten fijner. Ook zorgen zij ervoor dat onze medewerkers meer tijd overhouden voor taken die om deskundigheid vragen. (bron: strategische koers 2024-2027)

Sinds 2023 onderzoekt een werkgroep hoe we de betrokkenheid van het netwerk rondom de cliënt kunnen versterken. Wat is daarvoor nodig, en hoe maken we dit structureel onderdeel van onze zorg? De pilotlocatie voor dit traject is locatie Sont, waar jongvolwassenen (18-30 jaar) wonen. In 2024 zijn vanuit de werkgroep verschillende stappen ingezet:

  • Focusgroep en intervisie
    Het team van de Sont nam deel aan een focusgroep waarin ervaringen en verwachtingen zijn gedeeld over het actiever betrekken van het netwerk. Op verzoek van het team is daarnaast een intervisiegroep gestart, waarin casuïstiek over netwerkparticipatie wordt besproken.
  • Aangepast intakeproces in de volwassenzorg
    Het intakeproces is aangepast Er is meer nadruk op het betrekken van het netwerk vanaf de start van de zorg. De pilotgroep heeft dit in de praktijk getest en de ervaringen zijn positief. Door netwerkparticipatie direct bij de intake bespreekbaar te maken, wordt het eerder en beter ingebed in de zorgrelatie.
  • Trainingen in ontwikkeling
    Op dit moment werkt de werkgroep aan een vernieuwd trainingsaanbod voor medewerkers gericht op netwerkparticipatie. Hierbij wordt aangesloten bij bestaande trainingen, zoals de driehoekstraining, en gekeken naar aanvullende mogelijkheden. De uitrol hiervan staat gepland voor 2025.  

In 2025 is een focusgroep “Het goede voorbeeld” gepland voor woning 6 op de Sieradenweg. Het team heeft mede vanuit eigen inzichten grote stappen gezet in netwerkparticipatie. Ouders en verwanten participeren mee in de dagelijkse zaken zoals wandelen, arts bezoeken, maar ook dagjes uit en dergelijke.

Via de verschillende cliëntenraden en ook via het instrument “Dit vind ik ervan!” wordt de stem van de cliënt binnen Triade Vitree goed gehoord. De ervaringen met de verschillende raden, de huiskameroverleggen en “Dit vind ik ervan!” zijn volgens de CCR goed. Het is belangrijk dat cliënten kunnen aangeven hoe zij de zorg ervaren en waar zij graag verbeteringen in zien.

De CCR ziet met waardering dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van de waardevolle kennis en ervaring van ouders en verwanten.

Waar vroeger de expertise vooral bij de begeleiding werd gelegd, is er nu meer aandacht voor wat ouders en verwanten over hun naaste weten. Hun inzichten zijn onmisbaar om de zorg beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van de cliënt.

Het netwerk van de cliënt wordt beter betrokken bij de zorg. Men ervaart dat er steeds beter wordt geluisterd naar ouders en naaste verwanten, waardoor hun expertise ook beter wordt benut. Dit is een positieve ontwikkeling.

Betere communicatie naar de cliënt en verwanten over ontwikkelingen in de organisatie.

keyboard_arrow_down