Medezeggenschap
Voor Triade Vitree is medezeggenschap een proces. Het gaat niet om één moment waarop de mening of instemming van een cliëntenraad of van cliënten over een onderwerp wordt gevraagd, maar juist om een doorlopende samenwerking tussen de cliënten, cliëntenraden, zorgmedewerkers, managers en de bestuurder. Deze partijen blijven voortdurend met elkaar in gesprek. Triade Vitree wil vanaf het moment dat er plannen worden gemaakt of er over veranderingen binnen Triade Vitree wordt nagedacht, zoveel mogelijk samenwerken met cliëntenraden op alle niveaus. De raden kunnen ook zelf een ongevraagd advies geven aan toezichthouders, bestuurders en managers over onderwerpen die voor cliënten belangrijk zijn.
Structuur medezeggenschap
Deze structuur is opgebouwd in schillen rond de cliënt.
Verschillende overlegvormen
Medezeggenschap kent verschillende lagen:
- Het huiskamer- of werkoverleg: een overleg met cliënten en hun ondersteuners Het gaat over onderwerpen die te maken hebben met de dagelijkse gang van zaken op de locatie.
- De cliëntenraad: een overleg van cliënten (en verwanten) waarbij zij de veranderingen of voorgenomen besluiten van de manager bespreken. De samenstelling van deze raad hangt af van de locatie. Sommige locaties van Triade Vitree stellen een eigen cliëntenraad samen, andere locaties vormen vanwege de grootte samen een cliëntenraad. Er geldt een advies- of instemmingsrecht.
- De centrale cliëntenraad (CCR): in deze raad bespreken cliënten en verwanten de veranderingen of voorgenomen besluiten van/met de raad van bestuur. Er geldt een advies of instemmingsrecht. Cliënten en verwanten kunnen zich voor de CCR verkiesbaar stellen.
Centrale Cliëntenraad: verslag 2023
In 2023 heeft de Centrale Cliëntenraad 11 vergaderingen gehad. Bij 5 vergaderingen was de Raad van Bestuur aangesloten. Bij 3 van de CCR-RvB-vergaderingen sloten leden van de Raad van Toezicht aan. De CCR sloot aan bij het breed overleg.
De CCR werkt met werkgroepen. In 2022 werkte de raad nog met 4 werkgroepen. In navolging van een organisatiewijziging werkt de raad sinds 2023 met 3 werkgroepen (Communicatie, Kwaliteit van zorg en Bedrijfsvoering). De werkgroepsleden overleggen met de communicatieadviseur, de managers van de experticecentra en de directeur bedrijfsvoering. Deze werkgroepen zijn in 2023 elk ongeveer 3 keer bij elkaar geweest.
In 2023 heeft één lid CCR-afscheid genomen (termijn afgelopen) en is er een nieuw lid tot de raad toegetreden. Daarnaast heeft één van de twee cliëntcoaches afscheid genomen en is een nieuwe coach aangenomen. Op regionaal niveau is er één zesde cliëntenraad bijgekomen.
Begin oktober organiseerde Triade Vitree een cliëntenraadsdag, waarbij leden van alle cliëntenraden elkaar ontmoetten en Tapster, een nieuw communicatieplatform, ontdekten. Ze stuurden brieven met kernpunten naar de bestuurders en directeuren, die daar nu actie op ondernemen.
In november zijn leden van de cliëntenraden naar een landelijk congres over Medezeggenschap geweest.
De cliëntenraden hebben geïnvesteerd in Tapster, een innovatief online platform specifiek ontwikkeld voor cliëntenraden binnen de zorgsector. Dit platform faciliteert onderling contact tussen de raden, waardoor het organiseren van achterbanraadplegingen vereenvoudigd wordt. Hoewel Tapster in 2023 nog in de opstartfase zat, waren de eerste reacties positief. Het platform wordt nu al actief gebruikt tijdens elke raadsvergadering.
Onderwerpen waar de CCR afgelopen jaar mee instemde of over adviseerde:
Gevraagd advies van bestuurder aan CCR
- Profiel RvB-lid
- Profiel voorzitter en lid RvT
Instemming
- Beleid rookvrije organisatie (instemming gegeven in 2024)
Ongevraagd advies
- Eén cliëntvertrouwenspersoon
Overige onderwerpen
- Evaluatie zorgboodschap
- Financiën en de meerjarenhervormingsagenda
- Kwalitatieve analyse onvrijwillige zorg
- Bezoek vertrouwenspersonen
- Jaarverslagen klachtencommissie
- Cliëntportaal/ouderportaal